Monday, October 11, 2010

Dari pemain jalanan ke Arsenal: coretan kisah Pedro Botelho



Ditandatangani dari Figueirense pada bulan Julai 2007, Pedro Botelho adalah salah satu dari sebuah teka-teki di kalangan peminat Arsenal. 

Kerjaya awal Botelho dirosakkan oleh sebuah kelab pinjaman, tapi sekarang beliau sebahagian daripada pasukan Cartagena, dimana akhirnya menunjukkan tanda-tanda mencapai potensinya. Dua gol dari beliau telah melihat pemain 20 tahun itu menjadi cahaya yang terkemuka di Segunda itu.
 
"Saya sudah banyak berubah. Saya perlukan masa, dan saya merasa saya berada di landasan yang benar. Sekarang saya menghabiskan sepanjang hari dengan tenang di rumah, bermain Pro Evolution Soccer di PlayStation . Kadang-kadang saya juga mengambil teman wanita saya pergi ke pawagam, tapi aku selalu tertidur. " 
 
Pengaruh Lagenda Arsenal- Pascal Cygan telah memberi signifikan terhadap Pedro, yang sering berbicara untuk meminta nasihat.

"Saya selalu bermain di persekitaran saya, dengan teman-teman di jalan, di Salvador. Kami hanya mempunyai sepasang batu sebagai tiang gawang di pasir.Kelab pertama dalam hidup saya ialah Figueirense, iaitu pasukan muda. Saya berumur 16 ketika saya menyertainya, dan hanya enam bulan kemudian saya melihat "pemerhati"Arsenal di Brazil, dan dia membawa saya ke London selama dua minggu.

"Saya ingin menjadi pemain hebat, tentu saja, seperti orang lain. Tapi saya tidak pernah lupa persekitaran saya, orang saya dan kota saya. Saya  sekarang berada di Sepanyol. Semua yang saya lakukan untuk adalah untuk keluarga saya dan ingin menjadi seseorang untuk mereka. Tujuan saya adalah bahawa mereka dapat memiliki kehidupan yang lebih baik di masa depan " 
 
SOALAN > Jadi apa yang fikiran dan cita-cita tentang akhirnya bermain untuk The Gunners? 
 
"Sekarang aku di Cartagena, saya ingin membuat yang terbaik. Tapi impian saya adalah kembali ke London, dan bermain bertahun-tahun di Inggeris dan menjadi pemain utama dalam Liga Premier. Arsenal mengatakan kepada saya bahawa saya adalah harapan kelab untuk masa depan. Mereka percaya bahawa pinjaman di Sepanyol adalah untuk membantu saya.
"Tidak lama lagi, aku akan berada di Inggeris, bermain dengan pemain terbaik di dunia."

No comments:

Post a Comment